Czy Twoje dziecko uczy się skutecznie? #01. Fiszki

fiszki

Uwaga! Będziemy generalizować 🙂 Jak Ty uczyłeś się na sprawdziany z historii? Czy tak jak większość, czytałeś tekst wielokrotnie i próbowałeś zapamiętać bieg wydarzeń i daty? Jeśli nie, to jesteś w zdecydowanej mniejszości. Metod skutecznego uczenia się jest wiele i na pewno czytanie tekstu 5 razy nie jest jedną z nich.

I teraz najważniejsze: Twoje dziecko może uczyć się skutecznie, trwale i bezproblemowo. Rozpoczynamy serię artykułów, w których omówimy metody nauczania, których skuteczność jest potwierdzona badaniami, i które testujemy na naszych dzieciach.

Fiszki

Fiche to po francusku “karta katalogowa”, taka którą można znaleźć w bibliotece. W metodzie fiszek chodzi jednak o inne wykorzystanie kart: zapisanie z jednej strony pytania, słówka lub daty, a z drugiej: odpowiedzi lub tłumaczenia. W ten sposób wyciągamy samą esencję z materiału, który mamy opanować.

Twórca metody: Sebastian Leitner porównywał naukę fiszkami do trawienia. Twierdził, że skuteczne są wtedy, gdy wykorzystamy pudełko z pięcioma przegródkami (o odpowiednich długościach). Załóżmy, że mamy 5 nowych słówek w pierwszej przegrodzie, na 2 odpowiedzieliśmy poprawnie i wędrują one do drugiej przegrody, pozostałe trzy zostają w pierwszej. Przy każdej kolejnej sesji, słówka wędrują dalej aż do piątej przegrody, kiedy ją opuszczą, nie będzie konieczności powtarzania ich. Sugeruje się powrót do takiego słówka raz w roku. Leitner nazywał przegródki żołądkami, które zapełniały się treścią.

fiszki

Pokaż Twojemu dziecku, jak uczyć się skutecznie

Wiele badań pokazuje, że metoda wielokrotnego czytania jest mniej skuteczna od fiszek – nawet jeżeli poświęcimy na jedną i drugą tyle samo czasu.

Fenomen fiszek polega na tym, że niewielkim wysiłkiem można osiągnąć ogromne rezultaty. Fiszki są metodą, ale ich skuteczność jest tak duża, ponieważ zawierają w sobie wiele innych metod.

Fiszek możemy używać do nauki: słówek, dat, definicji, wzorów, nazwisk, gramatyki, chemii i wielu, wielu innych. Są one tanie – można je wykonać samemu, lub kupić za niewielkie pieniądze zamiast drogich i często przereklamowanych aplikacji do nauki np. języka angielskiego.

Zalety fiszek

  1. Uczenie się partiami rozłożone w czasie – to ta znienawidzona przez uczniów systematyczna nauka. Jednak systematyczność jest tym, co przynosi trwałe rezultaty.
  2. Jesteśmy odpytywani, ale nie czujemy stresu, a to właśnie podczas odpytywania utrwala się wiedza.
  3. Nie ma opcji oszukiwania! 🙂
  4. Zmieniamy otoczenie i możemy kojarzyć słówka z okolicznościami – zwyczajnie nie da się przerobić 1000 słówek i być zawsze w tym samym otoczeniu.
  5. Dzięki przerwom między sesjami, zdążymy zapomnieć słówko, wiec mózg musi włożyć wysiłek podczas wydobywania go z pamięci. Nie ma tego efektu przy kuciu dzień przed testem.
  6. Otrzymujemy nagrodę: za poprawną odpowiedź możemy przełożyć słówko do kolejnego żołądka. Po pięciu sesjach możemy odłożyć słówko na bok i do niego nie wracać przez długi czas.
  7. Pięciokrotne powtórzenie słówka, mimo że już je umiemy, sprawia, że nie ma tu mowy o pozornym posiadaniu wiedzy. Mamy pewność.

Czy Twoje dziecko uczy się skutecznie?

Jeśli chodzi ono już do szkoły, zobacz jak się uczy np. nowych słówek. Przychodzi mu to z łatwością? Sprawdźcie, czy nie nauczyłoby się szybciej metodą fiszek. Czy po czasie pamięta nauczone słówka? Sprawdźcie fiszki, może rezultaty będą lepsze.

Jedno jest pewne, fiszki są skuteczniejsze od powtarzania. Mamy na to badania naukowe. Sesja z fiszkami trwa stosunkowo krótko, między sesjami są przerwy. Nie ma tu mowy o kuciu, lecz o systematycznym zdobywaniu wiedzy. Efekty są świetne, a dzieci, które bawią się fiszkami od najmłodszych lat, mają łatwiejszy start w nauce języka.

Fiszki – więcej artykułów

Na naszej stronie znajdziesz dużo więcej artykułów na temat fiszek oraz nasze autorskie materiały do pobrania.

  1. Fiszki dla dzieci – angielski (3 – 6 lat)
  2. Fiszki – słownictwo A1 (podstawowe)

Bibliografia
1. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2003
2. Sebastian Leitner, Naucz się uczyć, Wydawnictwo Cztery Głowy, 2011

Sztuka bez zadęcia, geografia i szachy

loader-image

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *