Pomoce edukacyjne we wspólnym muzykowaniu

pomoce edukacyjne

Zajęcia muzyczne oraz domowe muzykowanie to wspaniała forma wspólnego spędzania czasu. Nie tylko buduje i wzmacnia relacje, ale ma również niezwykle pozytywny wpływ na ogólny rozwój małego człowieka. Choć najważniejszym elementem takich aktywności niewątpliwe jest muzyka, to jednak często wzbogaca się je dodając odpowiednie pomoce edukacyjne.

Warto jednak zastanowić się, czy wykorzystywane akcesoria faktycznie spełniają swoją funkcję? Jak i kiedy ich używać? Które wybrać, aby naprawdę wspierały rozwój dziecka? Oto odpowiedzi na te i inne pytania, które pozwolą rozwiać wątpliwości związane z używaniem pomocy edukacyjnych podczas zajęć i zabaw muzycznych.

Jaką funkcję spełniają pomoce edukacyjne?

pomoce edukacyjne

Żeby prawidłowo dobrać pomoce edukacyjne do zajęć i zabaw, należy na początek pochylić się nad tym, jaką funkcję mają one spełniać. W tym celu warto zadać sobie pytanie “dlaczego”, a przede wszystkim “po co” w ogóle chcemy włączać je do aktywności.

Pomoce edukacyjne mają służyć uatrakcyjnieniu zajęć. Nie chodzi tutaj wcale o to, że warstwa muzyczna nie jest wystarczająca. Jednak dzieci, w szczególności te najmłodsze, potrafią utrzymać swoją uwagę i koncentrację jedynie przez kilka lub kilkanaście minut. Uczą się one na zasadzie kontrastów i różnic. Krótkie i zmienne sekwencje znacznie wspierają ten proces. Z tego samego powodu podczas zajęć opartych na metodzie E. Gordona śpiewa i recytuje się krótkie utwory o kontrastowym charakterze.

pomoce edukacyjne

Elementy animacyjne mają zatem na celu pomóc w podtrzymaniu koncentracji dziecka i zwróceniu jego uwagi na treść zajęć w momencie, gdy zaczyna ono interesować się czymś innym. Jednak niezwykle ważne jest aby pamiętać, że używane akcesoria mają pomagać, a nie przeszkadzać w procesie uczenia. Pomoce edukacyjne to jedynie dodatek, a nie wartość sama w sobie.

Trochę inaczej wygląda sytuacja w przypadku instrumentów muzycznych. Są one bezpośrednio związane z elementem muzycznym i edukacyjnym zabawy. Podczas obcowania z nimi dziecko poznaje barwę dźwięku i eksperymentuje ze środkami wyrazu. Jednak wszelkie pomoce typu kolorowe chustki, woreczki, chusta animacyjna itp. nie powinny odwracać uwagi dziecka od rzeczywistej treści zajęć, a jedynie podkreślać i wspierać jej przekaz.

Jakie cechy powinny spełniać pomoce edukacyjne?

dzwonki

Wybierając pomoce edukacyjne należy kierować się podobnymi kryteriami jak przy zakupie odpowiednich instrumentów muzycznych dla dzieci. Przede wszystkim wszelkie akcesoria używane podczas pracy i zabawy powinny być bezpiecznie. Warto postawić na wysoką jakość wykonania i użytych materiałów. Dzięki temu nie tylko nie będziemy musieli martwić się o bezpieczeństwo, ale także mamy pewność, że akcesoria posłużą na dłużej, pomimo dużej eksploatacji.

Druga kwestia to wygoda i komfort użytkowania. Oznacza to, że instrumenty i elementy animacyjne powinny być dopasowane do wieku, możliwości i motoryki dziecka. Dzięki temu będą one łatwe w użytkowaniu, co pozwoli wykorzystać cały ich potencjał. Dodatkowo ewentualne problemy z obsługą akcesoriów nie zniechęcą dziecka i nie odciągną jego uwagi.

instrumenty

Kolejny element to atrakcyjność, ale zarazem prostota. Dobrze jest, kiedy pomoce edukacyjne przyciągają uwagę dziecka, wyglądają przyjaźnie i zachęcają do zabawy. Trzeba jednak pamiętać aby nie przesadzić. Dlatego lepiej wybierać proste i minimalistyczne akcesoria. Zainteresują one dziecko, ale jednocześnie pozwolą mu skupić się na warstwie muzycznej i edukacyjnej. Jeśli prowadzimy zajęcia czy zabawy tematyczne, możemy dobrać elementy pod tematykę zajęć.

Kiedy decydujemy się na używanie instrumentów muzycznych, choćby tych najprostszych pamiętajmy, że nie są one zabawkami. Nawet w zwykłych marakasach czy dzwonkach ważne jest brzmienie i jakość wykonania. Wyrobi to w dziecku odpowiednie nawyki estetyczne, dźwiękowe i wzmocni jego wrażliwość.

Przedmioty przydatne do wspólnego muzykowania

perkusja

Wybór pomocy edukacyjnych to w dużej mierze kwestia pomysłowości i kreatywności. Tak naprawdę w warunkach domowych mogą, a nawet powinny być to elementy codziennego użytku, znajdujące się w okół nas. Domowe muzykowanie to przede wszystkim spontaniczność i radość z muzyki. Można więc wykorzystać do tego to, co podpowie nam wyobraźnia, a nawet pokusić się o zrobienie własnych instrumentów. Perkusja z garnków czy marakasy z pudelek po zapałkach? Jak najbardziej! To zawsze gwarancja udanej zabawy.

pomoce edukacyjne

W kontekście zajęć muzycznych właściwie jest podobnie. Wiele pomocy można zrobić samemu, w zależności od pomysłu, możliwości, tematyki zajęć. Przyklejona do patyczka tasiemka z bibuły świetnie sprawdzi się jako wstążka gimnastyczna do tańca, a balony wypełnione mąką lub kulkami hydrożelowymi wzbogacą zajęcia elementami sensorycznymi.

piłki

Najbardziej popularne “gotowe” pomoce edukacyjne to: chusta animacyjna, kolorowe tiulowe chusteczki, piłki, pompony, miękkie materiałowe lub gumowe klocki, maskotki, woreczki gimnastyczne i oczywiście instrumenty muzyczne.

Pomoce edukacyjne to świetny dodatek i urozmaicenie zajęć muzycznych i zabaw domowych. Odpowiednio dobrane sprawią, że wspomnienia ze wspólnego muzykowania zostaną z nami na dłużej, a elementy edukacyjne lepiej się przyswoją.

Sztuka bez zadęcia, geografia i szachy

loader-image

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *