5 faktów na temat zdolności muzycznych dzieci

Zdolności muzycznych
  1. Czy zdarzyło Ci się kiedyś zastanawiać nad kwestią zdolności muzycznych Twojego dziecka?
  2. Czy można je zmierzyć?
  3. Być może ich poziom zależny jest od tego, czy podobny talent przejawiał się do tej pory w Twojej rodzinie?
  4. Czy masz realny wpływ na ich rozwój?

Już jakiś czas temu nauka zainteresowała się enigmatycznym pojęciem talentu, dzięki czemu mamy teraz dostęp do wiedzy, która nie tylko rozwieje wiele wątpliwości, ale także może zaskoczyć nas kilkoma nieoczywistymi faktami. Ogromną pracę w tym kierunku wykonał amerykański profesor Edwin E. Gordon. Zdolności muzyczne dzieci oraz ich rozwój stały się tematem, któremu poświęcił on lata swojej pracy, a zaowocowała ona jego autorską “Teorią uczenia się muzyki”. Więcej o profesorze Gordonie dowiesz się tutaj.

Oto kilka faktów na temat zdolności muzycznych dzieci, bazujące na wiedzy i publikacjach E. Gordonie. Przeczytaj i sprawdź, czy któryś z nich Cię zaskoczy.

Poziom zdolności muzycznych jest wrodzony, ale nie dziedziczny

Jednym słowem, pora skończyć z wymówką, że skoro rodzicom “słoń na ucho nadepnął” to u dzieci na pewno będzie podobnie 😉 Dziecko rodzi się z pewnym poziomem uzdolnień. Jednak badanie naukowe sprawdzające aż kilka pokoleń wstecz nie wykazały zależności uzdolnień muzycznych zaobserwowanych w rodzinie na poziom talentu dziecka.  Nie ma osoby bez choćby minimalnej zdolności słuchania i rozumienia muzyki, a u ponad 60% osób lokuje się ona na poziomie przeciętnym.

W momencie narodzin poziom zdolności muzycznych jest najwyższy

Dziecko rodzi się ze swoim najwyższym z możliwych poziomem zdolności muzycznych. Od tego momentu, poziom ten zaczyna niestety spadać. W tym momencie do akcji wkracza środowisko, w którym obraca się dziecko. Jeśli jest ono ubogie muzyczne (mówimy tutaj o muzyce dobrej jakości) poziom ten będzie sukcesywnie spadać w dół. Jeśli jednak dziecko otacza różnorodna i wartościowa muzyka, poziom znowu zacznie wzrastać. Warto również pamiętać, że zdolności muzyczne dzielimy na melodyczne oraz rytmiczne, które zazwyczaj nie lokują się na podobnym poziomie.

Wykres rozwoju poziomu zdolności

Poziom zdolności muzycznych krystalizuje się w wieku 9 lat

Od 9 roku życia dzieci w dalszym ciągu mogą nabywać nowe umiejętności, jednak poziom ich zdolności czyli łatwości i naturalności uczenia się zostaje skrystalizowany, a co za tym idzie, już się nie zmieni. Niestety jak się okazuje, za względu na dość ubogie muzycznie środowisko, większość dzieci w wieku lat 9 posiada niższy poziom zdolności niż ten, z którym przyszło na świat.

Formalny i nieformalny wpływ środowiska oraz fazy wrażliwe

Najbardziej krytyczną fazą okresu rozwoju muzycznego jest czas od okresu ciąży do 18 miesiąca życia. Kolejny okres wrażliwy to 18 m.ż. – 3 lata, a następny przypada na czas od 3 do 5 lat. Przez całe 9 lat zmienności poziomu zdolności u dzieci realny wpływ na ten proces mają:

  • bogate środowisko muzyczne,
  • odpowiednio prowadzone zajęcia,
  • zaangażowanie rodziców,
  • słuchanie różnorodnej, dobrej jakości muzyki,
  • odpowiedni czas i przestrzeń do rozwoju,
  • zachęcanie bez nacisku,
  • środowisko, w jakim przebywała matka dziecka, już w okresie ciąży.

Testy zdolności muzycznych

Istnieją różnorodne testy uzdolnień, które można wykonać już po 3 roku życia dziecka. Część testów odnosi się do uzdolnień jeszcze się rozwijających, a część do tych, które już się ustabilizowały. Wszystkie mogą być przeprowadzone w grupie uczniów. Wyjątek stanowi test dla najmłodszych, który przeprowadza się indywidualnie (przez nauczyciela lub rodzica). Test uzdolnień muzycznych może wykonać również osoba dorosła. W tym przypadku testy są podzielone między osoby, które miały już styczność z edukacją muzyczną, a osoby, które wykształcenia muzycznego nie posiadają. W przypadku dzieci, testy te wykonuje się zazwyczaj po to, aby nauczyciel mógł w odpowiedni sposób dopasować nauczanie i kierowanie do konkretnego dziecka.

Zdolności muzyczne dzieci

Warto pamiętać, aby zdolności muzycznych nie mylić z umiejętnościami!

Zdolności to coś, co pozwala dziecku z łatwością i naturalną swobodą przyswajać nową wiedzę, są one jego wewnętrznym potencjałem. Pojęcie “umiejętności” dotyczy już konkretnych osiągnięć w procesie uczenia się, które widać już “na zewnątrz” i które w jakiś realny sposób można zmierzyć.

Każde dziecko rodzi się ze zdolnością słuchania i rozumienia muzyki

Muzyka i dźwięki są dla niego pierwszym i instynktownym środkiem wyrażania siebie. Rozwój muzyczny pozwala w piękny sposób rozwijać również inne ważne obszary i umiejętności. Warto więc o niego zadbać, pozwolić mu rozkwitnąć i rozwinąć skrzydła na bazie wrodzonego oraz niezwykle chłonnego i plastycznego potencjału dziecka.

Sztuka bez zadęcia, geografia i szachy

loader-image

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *