Wiosna w muzyce – tego warto posłuchać!

Wiosna w muzyce

Wielkimi krokami zbliża się wyczekiwana przez wielu z nas wiosna. Po nostalgicznej jesieni i długiej zimie czas na powiew świeżości. Przyroda budzi się do życia, słońce nieśmiało wychyla się zza chmur, a widok za oknem zaczyna nabierać kolorów.

Nic więc dziwnego, że ta pora roku nie tylko wzbogaca nową energią, ale na przestrzeni lat stała się także inspiracją dla twórczości wielu artystów. Dotyczy to również muzyki. Temat wiosny niejednokrotnie poruszany był w twórczości największych kompozytorów. Oto kilka przykładów wyjątkowych dzieł, które powstały na przestrzeni wieków. Łączy je temat wiosny, ale nie da się ukryć, że oprócz tego są od siebie zupełnie różne. Warto dodać kilka ich fragmentów do playlisty muzycznej dla dzieci.

“Wiosna” z cyklu “Cztery pory roku” – A. Vivaldi

"Wiosna" A. Vivaldi

Dzieło, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Ten flagowy utwór epoki baroku jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów muzyki klasycznej na całym świecie.

“Le quattro stagioni” to cykl 4 koncertów skrzypcowych, wydany 1725 roku. Utwory są niezwykle bogate w efekty onomatopeiczne i ilustracyjne. Każdy koncert poprzedzony jest sonetem, który wyjaśnia malarstwo dźwiękowe kompozytora, a konkretne efekty często były  zaznaczane w nutach przez samego Vivaldiego. Autor sonetów pozostaje anonimowy, istnieje podejrzenie, że był nim sam twórca muzyki.

“La Primavera”, czyli “Wiosna” to koncert skrzypcowy utrzymany w tonacji E-dur, otwierający cały cykl. Jak przystało na tego typu formę, składa się z 3 części: I. Allegro, II. Largo, III. Allegro. Utwór ilustruje świat budzący się do życia po zimowym letargu. W dźwięku orkiestry i skrzypiec usłyszymy śpiew ptaków, lekki powiew wiatru, zwierzęta na pastwisku, szum strumyka, a nawet pojedyczne grzmoty, które przygotowują słuchacza na letnie, gwałtowne burze.

Walc “Odgłosy wiosny” – Johann Strauss syn

Wiosna to element, którego nie mogło zabraknąć w słynnych walcach wiedeńskich. Choć obecnie kojarzą się one głównie z Nowym Rokiem oraz okresem karnawału, w ówczesnych czasach być symbolem rozrywki i celebracji życia.

Johann Strauss (syn) pokusił się o skomponowanie walca na sopran z towarzyszeniem orkiestry (choć spotyka się również opracowania jedynie na orkiestrę lub fortepian).  Kompozytor napisał utwór w 1882 roku, a autorem tekstu był Richard Genée.

“Frühlingsstimmen” to radosna opowieść o radości wkradającej się do ludzkich serc wraz z nadejściem wiosny. Posłuchamy w nim o śpiewie skowronka, ciepłym blasku słońca i soczystej kwiatowej woni.

“Święto wiosny” – Igor Strawiński

"Święto wiosny" I. Strawiński

Dzieło to powstało w 1913 roku, ale było tak nowatorskie, że uznano je za początek muzyki nowoczesnej XX wieku. Oryginalny tytuł to “Święto wiosny – obrazy z życia dawnej Rusi w 2 częściach”.

“Święto wiosny” to balet w 2 aktach. Autorami libretta są Igor Strawiński oraz Mikołaj Roerich. Opracowali oni jednak tylko ogólny zarys i szkic poszczególnych części, pozostawiając dużą swobodę interpretacji choreografom. Fabuła utworu nawiązuje do pierwotnych obrzędów ludów Rusi, odprawianych z nadejściem wiosny. Premiera utworu miała miejsce 29 maja 1913 roku w Paryżu, a do Polski dotarł on prawie 50 lat później.

Utwór choć nietypowy, stał się inspiracją dla wielu artystów późniejszych pokoleń. Można usłyszeń o nim m.in w filmie dokumentalnym z 2004 roku  “Rytm to jest to!” w reżyserii Enrique Sáncheza Lanscha. Film opowiada o wystawieniu tego baletu w Berlinie, z udziałem uczniów berlińskich szkół. W projekcie wzięła udział orkiestra Filharmonii Berlińskiej pod batutą samego Simona Rattle’a.

“Primavera” z cyklu “Estaciones Porteñas” – Astor Piazzolla

"Primavera" Astor Piazzolla

Jak się okazuje cykl pór roku nie był inspiracją jedynie dla A. Vivaldiego. Ponad 200 lat później powstał utwór, który choć opiera się na tym samym motywie przewodnim, zupełnie różni się od barokowego klasyka. Astor Piazzolla to znany na całym świecie argentyński król i prekursor stylu zwanego “tango nuevo”.  W tym duchu skomponował on 4 utwory obrazujące pory roku w Buenos Aires.

W oryginale kompozycje stworzono na skrzypce, fortepian, gitarę elektryczną, kontrabas i bandoneon, czyli standardowy skład zespołu kompozytora. Na przestrzeni lat powstało wiele różnych aranżacji utworów, wykonywanych obecnie w rożnych składach. Cały cykl otwiera energetyczna “Primavera”.

Sztuka bez zadęcia, geografia i szachy

loader-image

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *