Szkoły muzyczne w Polsce stwarzają uzdolnionym muzycznie dzieciom możliwość rozwijania swoich predyspozycji i talentów. Ich celem jest umuzykalnianie, kształcenie muzyczne, ale także wpływ na rozwój kultury w regionie.
Uczniowie szkół muzycznych mają możliwość uczestniczenia w wielu wydarzeniach artystycznych.
Nauka w szkole muzycznej, a co za tym idzie – codzienne obcowanie z muzyką – wpływa na wszechstronny rozwój mózgu. Muzykowanie jest skarbnicą narzędzi do kształtowania naszej sfery poznawczo-emocjonalnej. Zalet wynikających z edukacji muzycznej jest cały szereg, pisałam o nich tutaj. Dzisiaj natomiast chcę poruszyć temat badań przydatności (predyspozycji) do szkoły muzycznej.
Co to jest badanie przydatności?
Badanie przydatności polega na sprawdzeniu predyspozycji dziecka i jego możliwości psycho-ruchowych do nauki w szkole muzycznej i do gry na wybranym instrumencie. Potocznie taka forma nazywana jest egzaminem wstępnym do szkoły muzycznej.
Sądzę, że jest to niefortunne określenie, ponieważ egzamin powinien sprawdzać już nabyte umiejętności, a w tym przypadku nauczyciele nie sprawdzają wiedzy z zakresu muzyki lecz możliwości dziecka do nauki w szkole muzycznej. Poza tym słowo egzamin już małym dzieciom źle się kojarzy, a chyba nikt nie chce dziecka zniechęcić do szkoły, jeszcze zanim zaczęło się w niej uczyć.
Na czym polega badanie przydatności?
Przede wszystkim badanie przydatności odbywa się w formie indywidualnej (nie grupowo). Kandydat do sali przesłuchań wchodzi sam. Dlatego w przypadku 6-7-letnich dzieci wsparcie rodzica jest nieocenione. Nie opowiadajmy dzieciom, że to trudny egzamin przed wieloosobową komisją.
Zadaniem rodzica (opiekuna) jest przygotowanie dziecka na to spotkanie, tak aby jak najlepiej załagodzić stres, który niestety jest nieodłącznym elementem takich wydarzeń. Warto przychylnie opowiadać dziecku, co na takim spotkaniu się wydarzy.
Podczas przesłuchania nauczyciele sprawdzają:
- umiejętność śpiewania – dziecko prezentuje przygotowaną samodzielnie piosenkę (prostą, najlepiej z repertuaru dziecięcego);
- słuch muzyczny – powtarzanie głosem pojedynczych dźwięków, rozróżnianie wysokości dźwięków;
- pamięć muzyczną – zapamiętywanie krótkich melodii i powtarzanie ich głosem;
- poczucie rytmu – powtarzanie rytmu po nauczycielu (klaszcząc);
- ćwiczenia sprawdzające predyspozycje dziecka do nauki gry na wybranym instrumencie.
Pozwolę sobie podkreślić, że żadna komisja nie sprawdza, czy dziecko zna nuty i czy potrafi już grać na wybranym instrumencie. Jeśli kandydat zna już nuty i potrafi grać to świetnie! Na pewno te umiejętności przydadzą się w dalszej nauce, ale to nie jest wymagane!
Ważna informacja!
Pamiętajmy również, że składając dokumenty do szkoły muzycznej, należy dostarczyć zaświadczenie od lekarza pierwszego kontaktu o braku przeciwwskazań do nauki w szkole muzycznej. Dlatego też podczas badania przydatności komisja sprawdza, czy możliwości ruchowe dziecka są wystarczające, aby mogło rozpocząć naukę gry na wybranym instrumencie.
Jak przygotować się do badania przydatności?
1.Przede wszystkim dużo śpiewajcie z dzieckiem w domu, ważne jest, aby był to repertuar dedykowany dzieciom, zarówno pod względem odpowiedniego dla wieku tekstu piosenki, jak i warstwy muzycznej. Aby nie wpaść w pułapkę słabych jakościowo piosenek, przygotowałam linki do playlist z bardzo dobrymi piosenkami dla dzieci.
(Wszystkie linki z playlistami przekierowują do aplikacji Spotify)
- playlista Mamy Rytmiczki ” Wartościowe piosenki dla dzieci”
https://open.spotify.com/playlist/44BnsyhwQeD3J6EHq9Eeyx?si=Mz3AyXFtRzanE5B2g7uI_Q - piosenki Agaty Świętoń
https://open.spotify.com/artist/6VkQkV2RKn09SpMbCMp3DO?si=iS070mOKQiiJqxDLCkRY-g - Jazzowanki
https://open.spotify.com/artist/6jFktWBiRaWKmAUJxZ9TV6?si=xPMaKPFmSn2gPJ4Ee9Wk8g
2. Rozwijajcie słuch muzyczny, np. dzięki muzycznym bajkom dla dzieci o “pewnym bardzo małym misiu…”, autorstwa Pauliny Chmurskiej. “Bajki kształcące słuch” są doskonale opracowane i skierowane do dzieci przedszkolnych i młodszych dzieci szkolnych. Rozwijają słuch muzyczny, kształcą pamięć i wspierają edukację muzyczną najmłodszych. Koniecznie sprawdźcie! Poniżej linki do czterech odcinków dostępnych na YouTube.
- Odcinek 1.
- Odcinek 2.
https://youtu.be/HcPrIlwR6hY?feature=shared - Odcinek 3.
https://youtu.be/gmmPi4UOTh4?feature=shared - Odcinek 4.
https://youtu.be/eCo9Ag9FBoQ?feature=shared
3. Słuchajcie muzyki i bawcie się do niej. Poniżej znajdują się linki do różnych form zabaw muzycznych. Są to ćwiczenia rytmiczne, rozwijające poczucie pulsu, umuzykalniające.
- Rytmiczny spacer z MuzyKat
https://youtu.be/OaOztnQZxxc?feature=shared - Muzyczna zabawa z gestodźwiękami MamyRytmiczki
https://youtu.be/wC99ZSu8rQg?feature=shared - Rytmiczanka “Pająk bęc!”
https://youtu.be/RWS7cX_eNIU?feature=shared
Mam nadzieję, że moje wskazówki pozwolą Waszym dzieciom przygotować się do badania przydatności do szkoły muzycznej. Natomiast jeśli jesteście nadal ciekawi, jak to wszystko wygląda, to poniżej znajduje się linki do filmu, na którym zaprezentowane są przykładowe ćwiczenia podczas przesłuchania. Wykonajcie wspólnie wszystkie zadania i nie stresujcie się przesłuchaniami.
https://youtu.be/P2-mpqCOr4E?feature=shared
Życzę powodzenia wszystkim kandydatom do szkół muzycznych! 🙂