Muzyczne doznania w Domu Muzyki w Wiedniu

Dom Muzyki w Wiedniu

W tym wpisie przedstawiam nasze wrażenia z wizyty w Domu Muzyki w Wiedniu, czyli muzycznego muzeum do którego trafiliśmy zupełnie przez przypadek.

Haus der Musik to miejsce, które dostarczyło nam wielu muzycznych doznań. Mieliśmy czas na poszerzanie wiedzy i oglądanie wielu eksponatów, relaks, ale również i zabawę. A dlaczego trafiliśmy tam przez przypadek? Ponieważ było to jedyne Muzeum w Wiedniu otwarte w godzinach popołudniowych i wieczornych. Dzięki czemu mogliśmy je spokojnie zwiedzać, aż do samego zamknięcia.

1. Wiedeń – miasto muzyki

Stolica Austrii to miasto, w którym żyli i tworzyli wielcy kompozytorzy. To miejsce, w którym powstały jedne z najwybitniejszych dzieł literatury muzycznej. Wielu geniuszy mogło tu rozwijać warsztat kompozytorski i prezentować wytrawnej publiczności swoje utwory. Z Wiedniem związanych było wielu kompozytorów, m.in. Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Strauss, Mahler, a także Schönberg. Nawet Chopin odwiedził Wiedeń w celach zawodowych (“muzycznych”).

Stolica Austrii przez wielu nazywana jest Stolicą muzyki. Zwiedzając Wiedeń możemy napotkać mnóstwo wyjątkowych miejsc wypełnionych muzyką.

Na wszystkich interesujących się życiem i twórczością wielkich kompozytorów czeka wiele atrakcji, m.in.:

• Dom Mozarta (Mozarthaus),
  • Muzeum poświęcone Beethovenowi (Beethoven Museum),
  • Aleja Gwiazd – upamiętniająca wielkich muzyków.

Niesamowitych doznań muzycznych dostarczy nam udział w koncertach odbywających się w wyjątkowych salach koncertowych:

Musikverein Opera wiedeńska

To tylko niektóre z wiedeńskich miejsc, gdzie rozbrzmiewa muzyka. Można byłoby rzec, że to miasto wypełnione jest muzyką. Podobno na wybranych stacjach metra, czy nawet w toaletach (!) można usłyszeć muzykę wiedeńskich mistrzów.
W każdym sklepie spożywczym, czy z pamiątkami czekają na nas gadżety z Mozartem, Straussem lub Beethovenem, a także uwielbiane przeze mnie, słynne czekoladowo-marcepanowe Mozartkugeln. Każdy meloman znajdzie tu coś dla siebie – coś muzycznego i smacznego 😉

2. Haus der Musik – informacje ogólne

Do Wiednia wybraliśmy się w poprzednie wakacje, ale nie był to nasz docelowy punkt podróży. Byliśmy tu przejazdem, na niecałe dwa dni, lecz to nie stanęło nam na przeszkodzie, aby odwiedzić jakieś muzeum. Przyjechaliśmy do Wiednia w godzinach popołudniowych, a zatem zbyt dużego pola do popisu nie mieliśmy. Muzea zazwyczaj otwarte są do godz.17:00 -18:00. I tak, zupełnie przez przypadek, trafiliśmy na jedyne muzeum otwarte w Wiedniu do godz. 22.00. Oboje z Mężem jesteśmy muzykami, a dotychczas nie słyszeliśmy o Domu Muzyki w Wiedniu, nie mogliśmy zatem nie wykorzystać takiej szansy.

INFORMACJE OGÓLNE:

• Muzeum jest otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00 – 22.00;
  • cena biletów: dorośli 16 euro, dzieci do lat 12 – 7 euro,  dzieci do lat 3 bezpłatnie (bilet ważny jest rok od momentu zakupu);
  • w muzeum znajduje się bezpłatna szatnia, w której należy zostawić odzież zewnętrzną, plecaki i duże torby (podczas zwiedzania można mieć tylko małą torebkę);
  • muzeum można zwiedzać z wózkami, dostępne są windy.

DOJAZD:
My zaparkowaliśmy na płatnym parkingu znajdującym się w pobliżu Haus der Musik. Niestety tego typu parkingi nie należą do najtańszych, dlatego polecamy przemieszczanie się po Wiedniu transportem publicznym. Przystanki w pobliżu Domu Muzyki to Karlsplatz/Oper (U1, U2, U4, 1, 2, D, 71) lub Stephansplatz (U1, U3) oraz stacja Schwarzenbergplatz (2, D, 71).

3. Haus der Musik – zwiedzanie

Dom muzyki to wyjątkowe miejsce, które nie pełni funkcji tradycyjnego muzeum. Tutaj można doświadczyć muzyki, można nią się bawić, obserwować, tworzyć i poznawać.

Haus der Musik znajduje się w budynku, w którym niegdyś mieszkał Otto Nicolai – założyciel Filharmonii Wiedeńskiej. Dom Muzyki to jednocześnie Muzeum Filharmonii Wiedeńskiej. To miejsce, w którym historia muzyki splata się z innowacyjnymi możliwościami i interaktywną zabawą. To cztery piętra wielu muzycznych doznań. Każde piętro oferuje zwiedzającym różne możliwości.

Dom Muzyki w Wiedniu

I piętro

Wchodząc na pierwsze piętro od razu pojawia się wyjątkowa atrakcja – muzyczne schody w formie klawiatury fortepianu. Każdy stopień to kolejny klawisz, a stąpnięcie na nim wydobywa dźwięk. Ponadto na ścianie możemy zobaczyć zapis każdego dźwięku na pięciolinii. Genialne są te schody, a bieganie po nich to świetna zabawa dla dużych i małych. Żałuję, że nie mam takich na swojej klatce schodowej 😉

Pierwsze piętro poświęcone jest Filharmonii Wiedeńskiej. Możemy zobaczyć tu wiele historycznych dokumentów i zdjęć pochodzących z archiwum filharmonii. Są nawet plakaty z pierwszych koncertów oraz batuty Straussa i Karajana. W ramach odpoczynku można usiąść w kameralnej sali, ze stylowymi krzesłami, w której cały czas udostępniane są filmy z koncertów Filharmonii Wiedeńskiej (np. z corocznych letnich koncertów w Ogrodach Schönbrunn).

batuty frak pamiątki Dom Muzyki

pamiątki Dom Muzyki pamiątki Filhamonia Wiedeńska

Świetną atrakcją jest multimedialna gra w muzyczne kości, dzięki której możemy skomponować własnego walca w stylu wiedeńskim. Wystarczy ruszyć ręką w nieco tajemniczym pudełku, a współczesna technologia wybierze kilka taktów nut, które będziemy mogli połączyć w jedną krótką kompozycję. To wciągająca zabawa dla dzieci i dorosłych.

II piętro

To piętro jest jak laboratorium muzyki. Możemy zobaczyć i posłuchać instrumentów wielkich rozmiarów. Możemy dowiedzieć się, jak powstaje muzyka, a to już czysta fizyka. To miejsce wielu doznań. Można tu słuchać, dotykać, eksperymentować, zaglądać do różnych szufladek – po prostu doświadczać muzyki wieloma zmysłami.

Na tym piętrze spodobał nam się ciemny pokój, z wielkimi poduchami, na których można było się zrelaksować i obserwować na suficie wizualizacje przedstawiające fale dźwiękowe. Czyli nie tylko słuchaliśmy dźwięków, ale także mogliśmy je “zobaczyć” – a to bardzo ciekawe doświadczenie.

III piętro

To kondygnacja wypełniona wiedzą, pamiątkami i wszelkimi ciekawostkami związanymi z trzema Klasykami wiedeńskimi. Haydn, Mozart i Beethoven to wielka trójka kompozytorów tworzących w Wiedniu w czasach epoki klasycyzmu.  Wnętrza tego piętra są zaprojektowane bardzo estetycznie i nowocześnie. Możemy zobaczyć tu wiele pamiątek po kompozytorach – poczynając od rękopisów, aż po instrumenty, na których grali za życia.
To miejsce, które mnie bardzo zaciekawiło. Twórczość klasyków wiedeńskich jest mi bliska, tym bardziej z wielkim zainteresowaniem zaglądałam do gablot z wyjątkowymi zabytkami. Sądzę, że to miejsce zaciekawi wszystkich zwiedzających, zaś dzieci chętnie robią tu sobie zdjęcia w towarzystwie rodziny Mozarta.

kompozytorzy wiedeńscy rodzina Mozartów

partytura 1 partytura 2

Rodzina Mozartów Strauss

IV piętro

Na najwyższym piętrze znajduje się wisienka na muzycznym, interaktywnym “torcie”. Tutaj możemy stać się dyrygentem Filharmonii Wiedeńskiej. Wystarczy wziąć “magiczną” batutę, wybrać ulubioną partyturę i zacząć zabawę. Batuta wyczuwa nasze ruchy dyrygowania, dzięki czemu muzycy reagują na tempo i dynamikę. Lecz warto wziąć pod uwagę, że mamy do czynienia z wyjątkowymi muzykami, dlatego jeśli będziemy niewłaściwie dyrygować orkiestra może się zbuntować, przestać grać, a nawet zadzwonić do kompozytora! 🙂 To zabawa wyśmienita i jakże wciągająca. Tutaj bawią się i dzieci i dorośli, ale tylko niektórym udaje się zadyrygować cały utwór od początku do końca. Muszę przyznać, że muzycy buntowali się na mnie, zaś doskonale współpracowali z moim mężem. Nasza pięciolatka również świetnie się bawiła i radziła sobie naprawdę dobrze 😉

4. Podsumowanie wizyty w wiedeńskim Domu Muzyki

Przypadek sprawił, że trafiliśmy do muzeum muzyki, a jest to miejsce bardzo ciekawe, które warto zobaczyć bez względu na poziom zainteresowania czy zaawansowania w świecie muzyki. To bardzo nowoczesne, interaktywne muzeum, które ukazuje zwiedzającym, jak muzyką można się bawić.

Jako podsumowanie naszej wizyty zacytuję słowa dyrektora Haus der Musik (Simona K. Posh’a) pochodzące ze strony muzeum.

“Głównym celem działalności edukacji muzycznej w Domu Muzyki jest rozbudzanie ciekawości muzycznej i frajdy w muzykowaniu jak najwcześniej. Muzyka jako język uniwersalny pomaga tworzyć mosty międzyludzkie. Promuje zrozumienie językowe i międzykulturowe, wzmacnia spójność, zwiększa pewność siebie i: uszczęśliwia.”

Wiedeń to miasto z wielką historią. To miejsce, w którym każdy meloman znajdzie coś dla siebie. Zapraszam do obejrzenia krótkiej relacji z naszego pobytu w wiedeńskim Domu Muzyki. Koniecznie posłuchajcie, jak brzmią muzyczne schody!

Natomiast jeśli planujecie odwiedzić Wiedeń nie tylko pod kątem muzycznych doznań, to polecam także zajrzeć do mojego ostatniego wpisu, w którym opowiadam o wizycie w Pałacu Schönbrunn.

Sztuka bez zadęcia, geografia i szachy

loader-image
pokoloruj władców polski

NOWOŚĆ!

Original price was: 29,99 zł.Current price is: 14,99 zł.