Edukacja muzyczna dzieci – kiedy ją rozpocząć?

edukacja muzyczna dzieci

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, jak ważna jest edukacja muzyczna dzieci. Rozwój tej dziedziny ma również wpływ na wiele innych, bardzo istotnych obszarów, a także wspiera kompetencje przyszłości (więcej na ten temat przeczytasz tutaj). Nie każdy jednak wie kiedy taka edukacja muzyczna dziecka powinna się zacząć.

  1. Czy kilkutygodniowe dzieci są już w stanie naprawdę skorzystać z zajęć muzycznych?
  2. A może lepiej poczekać, jak dziecko trochę podrośnie?
  3. Skąd wiemy, że dany moment jest już odpowiedni i dlaczego tak jest?

Oto kilka odpowiedzi na te oraz podobne pytania.

Okresy krytyczne i sensytywne

W trakcie swojego rozwoju, dziecko przechodzi przez tzw. „okresy krytyczne” oraz „okresy sensytywne”, o których mówiła już Maria Montessori. To właśnie w trakcie ich trwania dziecko wykazuje szczególną wrażliwość i podatność na określone bodźce. Dzięki temu, w danym momencie posiada ono naturalność i łatwość uczenia się oraz przyswajania konkretnych informacji i umiejętności.

Istnieją nawet hipotezy, że dziecko pozbawione określonej stymulacji podczas okresu krytycznego, na zawsze zostaje pozbawione możliwości nauczenia się pewnych rzeczy.

Muzyczne okresy sensytywne

Wrażliwość na muzykę to pierwszy okres sensytywny w życiu dziecka. Zaczyna się on już w okresie prenatalnym. Oznacza to, że dbanie o tę edukację muzyczną dziecka można rozpocząć już w trakcie ciąży.

Faza ta trwa do 5 roku życia, a jej najważniejsze okresy to:

  • 4 miesiące przed narodzinami do 18 miesiąca życia – jest to najbardziej „chłonna faza” i okres krytyczny;
  • 18 miesiąc życia do 36 miesiąca życia;
  •  36 miesiąc życia do 3 lat.

Skutki braku stymulacji w okresie wrażliwym, a edukacja muzyczna

Jeżeli dziecko zostanie pozbawione odpowiedniej stymulacji w trakcie trwania okresu sensytywnego, traci ono nieodwracalnie możliwość zbudowania bazy do uczenia się i rozwoju. Dodatkowo w przypadku edukacji muzycznej wpływa to na spadek wrodzonego poziomu zdolności muzycznych. Można wprawdzie skorygować to na etapie późniejszym, za pomocą nauczania wyrównawczego, jednak nie będzie to już edukacja wzbogacająca.

edukacja muzyczna dzieci

Edukacja muzyczna w kontekście neurologicznym

Wczesna edukacja muzyczna dzieci ma również swoje uzasadnienie w kontekście neurologicznym. W okresie prenatalnym i przez pierwsze 1,5 roku życia dziecka, w mózgu zachodzi bardzo zaawansowany rozwój połączeń nerwowych.

Mózg intensywnie rośnie i już w wieku 5 lat osiąga około 90% procent swojej docelowej wielkości. Proces ten jest niezwykle intensywny, dlatego mózg blokuje te synapsy i komórki, które nie są używane lub też wspiera nimi inne obszary. Nowe połączenia nerwowe tworzą się poprzez ich aktywność i stymulację. W przypadku braku stymulacji, potencjał uczenia się i zdobywania nowych umiejetność zostaje automatycznie ograniczony.

wczesna edukacja muzyczna

Edukacja muzyczna oraz otaczanie się muzyką

Kiedy więc zacząć edukację muzyczną dzieci? Jak najwcześniej, a najlepiej już w trakcie trwania ciąży. Zarówno na tym jak i na późniejszym etapie, niezwykle potrzebne jest otaczanie mamy i dziecka wartościową i różnorodną muzyką. Jest to pierwszy i najważniejszy etap edukacji muzycznej dziecka, który możemy zacząć już w domu. Najlepiej używać do tego własnego głosu oraz dobrych jakościowo nagrań jak najbardziej różnorodnej muzyki.

Nie można jednak zapominać o tym, że we wspólnym muzykowaniu najważniejsza jest radość, naturalność, a także otwartość oraz spontaniczność. Dzięki temu dziecko w sposób instynktowny wgłębi się w świat dźwięków, a także będzie ono odbierało muzykę jako coś oczywistego, naturalnego i potrzebnego w jego codzienności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *